Ukrainan jälleenrakennusmarkkinalle alkaa olla jo kiire

Ukrainan jälleenrakentamiseen tarvitaan yli biljoona dollaria. Sen arvioidaan houkuttelevan Ukrainaan noin 10 000 rakennusteollisuuden toimijaa pelkästään Euroopasta. Satoja projekteja on jo toteutettu tai työn alla.

Ukrainan jälleenrakennusmarkkinalle alkaa olla jo kiire

Euroopan Investointipankki on arvioinut, että Ukrainan jälleenrakentamiseen tarvitaan yli biljoona dollaria julkisia ja yksityisiä varoja. Summa on inflaation huomioon ottaen yli viisinkertainen verrattuna Yhdysvaltojen Euroopalle toisen maailmansodan jälkeen antamaan Marshall-apuun verrattuna.

Jälleenrakentamista ei tulisi nähdä pelkästään rakennusten, teiden tai muiden infrastruktuuriverkkojen korjaamisena tai uudelleenrakentamisena, vaan eräänlaisena laajempana yhteiskunnan ja rakennetun ymparistön uudistamisena, joka vaikuttaa yllättävälläkin tavalla ukrainalaisten arkeen. 

Yksityisesti ja julkisesti rahoitetut hankkeet

On hyvä ymmärtää myös markkinan jakautuminen erilaisiin segmentteihin. Osa projekteista on luonteeltaan humanitäärisiä ja niitä rakennetaan myös lähelle rintamaa. Rahoitus niihin tulee yleensä kansainvälisista rahastoista. Niiden lisäksi on alueellisia hankkeita, joihin etsitään toteuttajaksi suurempaa kansainvälistä kumppania ja koalitioita, jolla on myös mahdollisuus rahoittaa hanketta. 

Ja näiden lisäksi on yksityisellä pääomalla rahoitettuja hankkeita, joilla vastataan muun muassa logistisiin tarpeisiin tai ratkotaan maan sisäisten väestösiirtymän tuomia haasteita. Näitä on erityisesti Länsi-Ukrainassa Uzhgorod-Lviv-Lutsk -alueella.

Seuraavien 10–15 vuoden aikana Ukrainaa muokataan vastaamaan sodan aiheuttamia väestösiirtymiä. Energiatalous siirtyy kaasu- ja ydinvoimavetoisesta uusiutuviin energialähteisiin. 

Metsävaroja hyödynnetään puutuotannon lisäämiseksi jälleenrakentamiseen. Lisäksi yhteiskunta joutuu ratkomaan myös uusia suuria haasteita, kuten vammaisten määrän kasvun, työvoimapulan ja muita sosiaalisia haasteita.

Länsi-Ukrainaan voi etabloitua jo nyt

Jo nyt on näkyvissä,  että ulkomaiset sijoittajat muuttavat teollisuusrakennetta, ja erityisesti Länsi-Ukrainaan syntyy korkeamman jalostusarvon tuotantoa, joka on tarkoitettu sekä Ukrainan että Euroopan markkinoille.

Lähentyminen Eurooppaan ja pitkäaikainen Venäjän markkinoiden sulkeutuminen muuttavat maan tavaravirtojen dynamiikkaa. Suurin osa maantie- ja rautatielogistiikasta tulee kulkemaan Lvivin kautta. Jossain vaiheessa vuoden 2030 aikoihin Lviv–Varsova -rautatie tulee todennäköisesti yhdistymään Tallinnaan asti yltävään Rail Balticaan.

Jälleenrakentaminen on jo alkanut Ukrainassa

Jälleenrakentaminen Ukrainassa on jo alkanut. Toteutettuja tai työn alla olevia projekteja on jo satoja.

Eri mailla on vielä tällä hetkellä hyvin erilaisia lähestymistapoja Ukrainan jälleenrakennusmarkkinaan. Siinä missä yksi maa antaa Ukrainalle yleistä, korvamerkitsemätöntä tukea, jota ei ole kohdennettu tiettyyn projektiin, toiset panostavat tarkkaan määriteltyyn kahdenväliseen apuun.

Joku maa saattaa rahoittaa yksityisesti projekteja, joihin sen yritykset osallistuvat saadakseen referenssejä. On myös Suomen kaltaisia maita, jotka keskittyvät pääasiassa neuvontaan ja rahoituspalveluihin, eivät niinkään konkreettisiin, yritysten välisten liikesuhteiden luomiseen.

Kilpailussa jälleenrakennushankkeista ovat toistaiseksi menestyneet muun muassa turkkilaiset, tanskalaiset, ruotsalaiset, puolalaiset ja saksalaiset. Vaikuttaakin siltä, että ovet jälleenrakennusmarkkinalle ovat auenneet eri maiden yrityksille kovin eri tahtiin.

Aikamme suurin rakennushanke Euroopassa

Ukrainan jälleenrakentaminen on aikamme suurin rakennushanke Euroopassa ja sen arvioidaan houkuttelevan Ukrainaan noin 10 000 rakennusteollisuuden toimijaa pelkästään Euroopasta.

Ukraina itse on ilmoittanut tavoitteekseen, että ukrainalaisten yritysten osuus jälleenrakentamisesta olisi 60 prosenttia.

Ukraina on myös tunnistanut, mitä rakennusmateriaaleja voitaisiin tuottaa paikallisesti tuontitarpeiden vähentämiseksi. Näihin kuuluvat tiilet, betoni, maalit ja keraamiset laatat. Lasin, sähkölaitteiden ja hissien tuonti maahan muualta tulee jatkumaan tulevaisuudessakin.

75-80 % Ukrainasta kiinnostuneista yrityksistä ei tule menestymään jälleenrakennusmarkkinalla. Ne eivät pysty sopeutumaan paikallisiin olosuhteisiin tai kilpailuun, eivät osaa tunnistaa omaa niche'aan, tekevät virheitä kumppanuuksissa tai eivät onnistu etabloitumaan Ukrainaan oikein.

Mitä myöhemmin yritys saapuu Ukrainan markkinalle, sitä poikkeuksellisempaa kilpailuetua sen tuotteelta edellytetään. Moni ensi vuonna markkinoille tuloa suunnitteleva tuleekin todennäköisesti myöhästymään.

Vielä tällä hetkellä markkinoilla on vielä tilaa, ja mielenkiintoisten niche-alueen löytäminen mahdollista, mutta kilpailu kiristyy jatkuvasti.

Hyvän yleiskuvan jälleenrakennusmarkkinan nykytilasta saa huhtikuussa 2024 ilmestyvästä Rebuild Ukraine Officen Reconstruction Reportista.

Noin 20-sivuinen englanninkielinen raportti listaa eri maiden yritysten jälleenrakennushankkeita, analysoi niiden taustalla olevia muuttujia (rahoitus, toimiala, yrityksen koko) ja tarjoaa erinomaisen katsauksen eri maiden toimialakohtaisiin painopistealueisiin ja mahdolliseen  maantieteelliseen fokukseen Ukrainassa. Raportista löytyy myös kymmenien markkinoilla jo toimivien yritysten nimet potentiaalisten yhteistyökumppanuuksien arvioimiseksi. 

Subscribe to Ukrainan Talous

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe